ооо

Доброго дня! Сподіваємось, матеріали нашого блогу будуть для Вас цікавими та корисними! Виставка "Освіта Запорізького краю 2017"

Психологічна служба


Зміст роботи психолога в НВК

Чи потрібен психолог в школі? Яка його роль в навчально-виховному процесі? Спробуємо відповісти на ці питання, ознайомившись з матеріалами блогу.
Реформування освітньої галузі вимагає забезпечення психологізації навчально-виховного процесу, підвищення психологічної компетентності адміністрації, педагогів, батьків, учнів, посилення ролі психологічної складової в організації освітнього середовища.
Навчання і виховання підростаючого покоління наразі неможливі без психологічного супроводу, який повинен сприяти вирішенню освітніх і виховних задач, формуванню готовності до особистісного, професійного вибору, формуванню соціальної компетентності як передумови ефективної соціалізації молоді.
Основною метою діяльності психологічної служби системи освіти є психологічне забезпечення та підвищення ефективності педагогічного процесу, захист психічного здоров'я і соціального благополуччя усіх його учасників: учнів, педагогів та батьків [1].
Досягненню мети сприятиме вирішення таких завдань:
1. Допомога дитині в період адаптації під час переходу з однієї вікової групи до іншої.
2. Здійснення профілактики девіантної поведінки, формування навичок здорового способу життя, свідомого ставлення до власного здоров’я.
3. Забезпечення та психологічний супровід підготовки учнів до профільного та професійного самовизначення.
4. Оптимізація змісту і форм психологічної просвіти педагогічних працівників і батьків з метою раціонального використання психологічних знань у своїй практичній роботі.
5. Надання психологічної і соціально-педагогічної допомоги постраждалим, переселеним, біженцям, членам їх сімей і родичам загиблих в ході АТО.
Психологічна служба працює за такими напрямками:
ü  Психодіагностика;
ü  Психокорекція та розвивальна робота;
ü  Психопрофілактика;
ü  Психологічна просвіта;
ü  Консультативна робота.
Шкільний психолог обирає та поєднує конкретні види робіт, визначає, які з них будуть пріоритетними, у залежності від специфіки закладу та проблем, що потребують розв’язання. Так формується річний план роботи, як приклад, «Річний план роботи практичного психолога Малокатеринівського НВК «Мрія» на 2015-2016 навчальний рік» та складається циклограма діяльності.
Просвітницька діяльність. Необхідність даного виду діяльності пов’язана з тим, що учителі досить часто спираються на однобічні бачення особливостей своїх вихованців та школярів, не завжди можуть вплинути на конфліктну ситуацію, що виникла у класному колективі, допомогти батькам у корекції складних взаємовідносин з їх дітьми. 
Батьки також часто не мають можливості приділити достатньо уваги вивченню психолого-педагогічної літератури, а складні та конфліктні ситуації з дітьми розв’язують, виходячи з рекомендацій друзів, сусідів, батьків однокласників їх дітей, з якими вони найчастіше спілкуються лише на батьківських зборах. Через відсутність психологічної культури, невміння та небажання поступатися і співчувати, іноді, конфлікти виникають між педагогами та батьками. Тому просвітництво, формування психологічної культури вихованців, учнів, педагогів та батьків у діяльності практичного психолога займає дуже важливе місце. 
Форми просвітницької діяльності можуть бути різними: лекції, бесіди з усіма учасниками педагогічного процесу, участь у батьківських зборах та відповіді на запитання батьків, підбір літератури, підготовка інформаційних матеріалів та їх видання, уроки психології, консультування тощо.


Більше з досвіду роботи за посиланням.
Психопрофілактична діяльність. Профілактична діяльність шкільного психолога спрямована на попередження виникнення проблем, пов’язаних з навчанням у освітньому закладі, охорону психічного здоров’я учнів, пропаганду здорового способу життя та попередження алкоголізму та наркоманії, інших залежностей та шкідливих звичок серед підлітків. Найважливішими напрямками психопрофілактичної роботи є:
1) оцінка психологічних особливостей дитини, що можуть в майбутньому обумовити певні ускладнення у її інтелектуальному і особистісному розвитку;
2) розробка розвивальних програм, проведення розвивальних занять з дітьми;
3) слідкування за дотриманням у освітньому закладі психологічних умов навчання і виховання, необхідних для нормального психічного розвитку дітей;
4) попередження можливих ускладнень у психічному розвитку дітей, пов’язаних з їх переходом у наступну вікову категорію;
5)сприяння створенню сприятливого психологічного клімату у дитячому освітньому закладі.
Важлива форма психопрофілактичної роботи – психолого-педагогічний консиліум. Завдання психолога у консиліумі – допомога учителям в оцінці інтелектуального розвитку, особистісних якостей та поведінки школярів, застосування об’єктивних методів у оцінці окремих учнів.



    Психологічне консультування. Психологічна консультація призначена для того, щоб допомогти розв’язати конкретні проблеми, з якими до психолога звертаються вихователі, учителі та батьки. 
Найчастіше предметом консультування стають питання готовності дітей до школи, труднощі у засвоєнні знань, відхилення у поведінці учнів (систематичні крадіжки, брехливість, втечі зі школи та з дому, надмірна конфліктність або чутливість,  різкі зміни настрою, втрата інтересу до навчання, вживання психоактивних речовин). Шкільні психологи консультують також з проблем поганої пам’яті та уваги у дітей, їх  підвищеної втомленості або непосидючості, застосування нових методик виправлення відмічених недоліків, вибору майбутньої професії.
До психолога звертаються не тільки педагоги та батьки, учнів, наприклад, турбують питання взаємовідносин з однолітками, з батьками та учителями, питання саморозвитку та самовдосконалення, професійного та особистісного самовизначення. 
Консультації шкільного психолога можуть бути індивідуальними або груповими.
Психологічна діагностика. Психологічна діагностика є одним з найголовніших видів діяльності шкільного психолога. Без результатів психодіагностичного обстеження складно на достатньо високому професійному рівні займатися психопрофілактикою, психологічним консультуванням та психологічною корекцією. 
Основними завданнями даного виду діяльності шкільного психолога є: визначення особливостей психологічного розвитку дитини та їх готовності до навчання у школі; оцінка відповідності рівня розвитку умінь, навичок, особистісних якостей дітей віковим нормам; виявлення психологічних причин труднощів у навчанні та вихованні окремих учнів; виявлення причин конфліктів у колективі однокласників.
Психологічна діагностика може здійснюватися у формі спостереження, бесіди, аналізу продуктів діяльності, психологічного тестування.
        Укладені програми психодіагностики:
Психологічна корекція. Ця робота спрямована на зниження або усунення відхилень у психологічному розвитку учня, на подолання поганих звичок та девіантних форм поведінки, на формування адекватної життєвої позиції та планів на майбутнє, формування позитивного відношення до здорового способу життя.
На відмінність від психологічного консультування при психологічній корекції роль шкільного психолога є більш активною, направленою на формування нових адекватних способів поведінки у процесі спеціально розроблених тренінгових програм, які включають психологічну та педагогічну складові.  Психокорекційна робота з дітьми складається з таких етапів, як діагностика, прогноз подальшого розвитку дитини, створення психолого-педагогічної корекційної програми, виконання психокорекційної програми та аналіз її ефективності. 
Корекційна робота шкільного психолога з дітьми часто стикається з медико-психолого-педагогічними проблемами, частина з яких вимагають психотерапевтичної роботи не лише з дітьми, а й з їх батьками.
Отже, практичний психолог навчального закладу:
- бере участь у здійсненні освітньої, виховної роботи, спрямованої на забезпечення всебічного індивідуального розвитку вихованців, учнів, збереження їх повноцінного психічного здоров'я;
- проводить психолого-педагогічну діагностику готовності вихованця, учня до навчання та сприяє їх адаптації до нових умов навчально-виховного процесу, допомагає у виборі навчального закладу згідно з рівнем психічного розвитку;
- розробляє та впроваджує розвивальні, корекційні програми навчально-виховної діяльності з урахуванням індивідуальних, гендерних, вікових особливостей вихованців, учнів;
- сприяє вибору учнями професій з урахуванням їх ціннісних орієнтацій, здібностей, життєвих планів і можливостей, готує учнів до свідомого життя;
- здійснює превентивне виховання, профілактику злочинності, алкоголізму і наркоманії, інших залежностей і шкідливих звичок серед підлітків;
- проводить психологічну діагностику і психолого-педагогічну корекцію девіантної поведінки вихованців, учнів;
- формує психологічну культуру вихованців, учнів, студентів, педагогів, батьків або осіб, які їх замінюють, консультує з питань психології, її практичного використання в організації навчально-виховного процесу;
- розширює психологічні знання педагогів та батьків, щодо особливостей становлення психічної, емоційної сфери учнів на різних вікових етапах;
- сприяє формуванню практичних навичків ефективної взаємодії з дітьми;
- здійснює індивідуальне консультування батьків, педагогів з приводу психологічних проблем виховання дітей;
- надає психологічну і соціально-педагогічну допомогу постраждалим, переселеним, біженцям, членам їх сімей і родичам загиблих в ході АТО тощо.
Психолог? Нет, он не волшебник,
Не чудотворец, не атлет,
Не жизненных задач решебник,
И он не супер-человек.

Он так же дышит, так же любит,
И так же чувствует, как все.
Он не вершит великих судеб,
Он все не знает о тебе.

Твои измерить может память,
Мышленье, темперамент, речь.
Он может лишь чуть-чуть исправить,
Но он не в силах уберечь.

Души твоей путеводитель,
Он лишь подсказка – не ответ,
Дорожный знак, ограничитель
Твоих ошибок, друг побед.

Гармонии в душе желая,
За вас не сотворит ее,
Советом в жизни помогая,
За вас ее не проживет.

Психолог? Нет он не волшебник,
Не шарлатан, не чародей,
Он не святой, не тяжкий грешник,
    Он – человек среди людей.
>
...

Комментариев нет:

Отправить комментарий